שחיקה והכרת תודה בחברות וארגונים

הכרת תודה במקום העבודה: שיפור התרבות הארגונית מובילה לביצועים הארגוניים

מבוא:

ארגונים מכירים זה מכבר בחשיבות שביעות רצון עובדים ומוטיבציה (או/ו מחוברות) להצלחה עסקית. עם זאת, ההתמקדות במה שקרוי well-being, "רווחת העובדים" התרחבה בשנים האחרונות, תוך דגש גובר על קידום תרבות ארגונית חיובית המטפחת הכרת תודה, אמפתיה ואדיבות. המיקוד על תרבות טיפוח הכרת תודה במקום העבודה ברמה הבאה צובר תוצאות משמעותית לטובה – ומוכיח כי קידום הכרת תודה במקום העבודה כדי לשפר את רווחת העובדים, שביעות רצון בעבודה וביצועים ארגוניים.

מחקרים הראו שהכרת תודה במקום העבודה קשורה לרמות גבוהות יותר של שביעות רצון בעבודה, מחויבות ופרודוקטיביות, כמו גם לרמות נמוכות יותר של מתח ושחיקה. מאמר זה מסכם מחקרים אחרונים על הכרת תודה בארגונים ומספק המלצות מעשיות לטיפוח תרבות של הכרת תודה במקום העבודה.

תרבות הכרת תודה וניהול שגיאות:

מחקר זה מאשר שתרבות של הכרת תודה ולמידה מטעויות יכולה לשפר את רווחת העובדים ואת הביצועים הארגוניים. Liu, Wang, Li, and Liang (2021) חוקרים את הקשר בין חרדה והכרת תודה כלפי הארגון, והקשר שלהם עם תרבות ניהול שגיאות וביצועי שחזור שירות, למידה מטעויות ותרגולי תחקיר – תדריך.

ב"חרדה והכרת תודה כלפי הארגון קשרים עם תרבות ניהול שגיאות וביצועי לימוד מטעויות וחקר מוקיר", נמצא שתרבות ניהול שגיאות הייתה קשורה באופן חיובי להכרת תודה וביצועי התאוששות שירות, בעוד חרדה הייתה קשורה באופן שלילי להכרת תודה. זה מדגיש את החשיבות של יצירת תרבות של למידה מטעויות, מכיוון שהוא מקדם הכרת תודה וביצועי שחזור שירות טובים יותר. הממצאים הראו שלעובדים שהביעו תודה כלפי הארגון שלהם היו רמות נמוכות יותר של חרדה ורמות גבוהות יותר של ביצועי התאוששות שירות. יתר על כן, תרבות ניהול שגיאות, המעודדת עובדים לדווח על טעויות וללמוד מטעויות, הייתה קשורה באופן חיובי להכרת תודה וביצועי שחזור שירות.

הכרת תודה ושחיקה (Workplace & Employees Burnout):

המחקר השני בו נדון חקר את תפקידה של הכרת תודה בהפחתת "שחיקה במקום העבודה" הנגרמת על ידי ויסות רגשות בעבודה. אותם חוקרים בעבודה נוספת (שחיקה מוויסות רגשות בעבודה: התפקיד הממתן של הכרת תודה) בוחנים כיצד ניתן להפחית שחיקה מוויסות רגשות בארגונים על ידי הכרת תודה. המחקר מצא כי הכרת תודה מיתנה באופן משמעותי את הקשר בין ויסות רגשות לשחיקה, מה שמצביע על כך שהכרת תודה יכולה לחסום את ההשפעות השליליות של ויסות רגשות על רווחת העובדים. זה מדגיש את החשיבות של קידום הכרת תודה במקום העבודה כדי לשפר את רווחת העובדים ולהפחית שחיקה.

התוצאות כאמור הראו שהכרת תודה מיתנה את הקשר בין ויסות רגשות לשחיקה, כך שלעובדים שהביעו יותר הכרת תודה היו רמות נמוכות יותר של שחיקה, גם כאשר עסקו ברמות גבוהות של ויסות רגשות. מחקר זה מדגיש את חשיבותה של הכרת תודה כגורם מגן מפני שחיקה, שהיא בעיה משמעותית עבור עובדים ומנהלים ישירים במקומות עבודה רבים.

יצירת הכרת תודה במקום העבודה:

המחקר השלישי בו נדון חקר את האפקטיביות של התערבות הכרת תודה בשיפור שביעות הרצון של הפקולטה בעבודה. המאמר Generating Gratitude in the Workplace to Improve Faculty

Job Satisfaction של Ferreira ו-Neto (2021) מתמקד ביצירת הכרת תודה במקום העבודה כדי לשפר את שביעות הרצון של היחידה הניהולית בעבודה. המחקר מצא שהתערבויות הכרת תודה, כגון יומני הכרת תודה יומיומיים, היו יעילות בשיפור שביעות הרצון בעבודה והפחתת הלחץ בעבודה. זה מדגיש את החשיבות של יישום התערבויות הכרת תודה כדי לשפר את רווחת העובדים ושביעות הרצון מהעבודה. התערבות יומן הכרת תודה יומי, הא כזו שבה המשתתפים רשמו שלושה דברים שהם אסירי תודה עליהם בכל יום. התוצאות הראו שהתערבות הכרת תודה העלתה משמעותית את שביעות הרצון בעבודה והפחיתה את הלחץ בעבודה. מחקר זה מדגים את הפוטנציאל של התערבויות הכרת תודה כדרך פשוטה אך יעילה לשיפור רווחת העובדים וביצועי העבודה.

ריפוי ארגונים עם טיפוח הכרת תודה:

המחקר הרביעי בו נדון מספק סקירה מקיפה של הספרות על הכרת תודה בארגונים. הכרת תודה בארגונים: תרומה להקשרים ארגוניים בריאים ( Annamaria Di (Fabio * ,  Letizia Palazzeschi ואורנלה  בוצ'י) מאמר זה סוקר את המבנה של הכרת תודה, הכרת תודה הוכחה לא אחת במחקרים עדכניים כמשאב בסיסי לחיזוק רווחת הפרט. מנקודת מבט של פסיכולוגיה חיובית, הכרת תודה מוכרת כהזדמנות מבטיחה עבור אנשים, מכיוון שניתן לשפר אותה באמצעות הכשרה ספציפית על פי מסגרת מניעה ראשונית. בארגונים, הכרת תודה נחשבת כיום חיונית ליעילות, להצלחתם ולפרודוקטיביות של העובדים, תוך שיפור התנהגויות של אזרחות ארגונית, התנהגות ארגונית פרו-חברתית והאקלים הארגוני. לפיכך, הכרת תודה ראויה לציון מכיוון שהיא מגבירה מערכות יחסים חיוביות, תמיכה חברתית ורווחת העובדים, מפחיתה רגשות שליליים במקום העבודה ומשפרת את הבריאות וההצלחה הארגונית (ותרבות ארגונית בכלל).המחברים טוענים כי הכרת תודה יכולה להיות כלי רב עוצמה ליצירת הקשרים ארגוניים בריאים על ידי חיזוק רגשות חיוביים, קשרים חברתיים והתנהגות אתית. הם גם מדגישים את החשיבות של מנהיגות בקידום תרבות של הכרת תודה, שכן מנהיגים המביעים הכרת תודה והכרה כלפי עובדיהם יכולים לעורר אפקט אדווה של הכרת תודה ברחבי הארגון.

הכרת תודה והכלה:

המחקר החמישי בו נדון חקר את תפקידה של הכרת תודה בטיפוח ארגונים מכילים. התוצאות הראו שהתערבויות הכרת תודה יכולות להגביר את תחושות ההכלה בקרב עובדים מקבוצות שוליים, כמו נשים ומיעוטים. המחקר מצביע על כך שהכרת תודה יכולה להיות כלי שימושי לקידום גיוון, שוויון והכלה במקום העבודה.

הכרת תודה והתעללות במקום העבודה:

המחקר האחרון בו נדון חקר כיצד התערבות הכרת תודה יכולה להשפיע על התעללות במקום העבודה. התוצאות הראו שההתערבות הפחיתה טיפול לא נכון על ידי הגברת רגשות חיוביים, תמיכה חברתית והתנהגות אתית. יתרה מזאת, ההשפעות של התערבות הכרת התודה על התעללות היו מתווכים על ידי מעורבות עובדים ושביעות רצון מהעבודה. מחקר זה מדגיש את הפוטנציאל של התערבויות הכרת תודה כאמצעי לקידום מקומות עבודה מכבדים ותומכים.

למרות השלכות שליליות רחבות טווח של התעללות והתנגשויות בין אישיתו, המחקר מציע מעט פתרונות מעשיים להפחתת התנהגות (פוגענית) כזו בארגונים, עד כה. בהתחשב בכך שהיחסים הבין אישיים מתחזקים והתנהגויות עובדים רצויות שכיחות יותר כאשר אנשים מטפחים בכוונה תחושות של הכרת תודה, המחקר הנוכחי בודק את היעילות של התערבות יומן הכרת תודה של 10 ימים בהפחתת רשעות במקום העבודה, רכילות ונידוי. מכיוון שהמחקר לא בחן את המנגנונים שבאמצעותם התערבויות הכרת תודה משפיעות על התוצאות, אנו מסתמכים על תיאוריה ומחקר מספרות הכרת הטוב כדי להציע ולבחון מודל מתווך מרובה.  באופן ספציפי, אנו בוחנים את תיאוריית ההשפעה המוסרית של הכרת תודה, תיאוריית מצא-הזכיר-וכריכה, תיאוריית הוויסות העצמי ותיאוריית החילופים החברתיים כהסברים אפשריים להשפעות ההתערבות.

המלצות מעשיות:

בהתבסס על המחקרים לעיל, ניתן להציע מספר המלצות מעשיות לטיפוח הכרת תודה במקום העבודה. ראשית, ארגונים צריכים לקדם תרבות של למידה מטעויות ולעודד עובדים להביע הכרת תודה והכרה זה כלפי זה. שנית, ניתן ליישם התערבויות הכרת תודה, כגון יומני הכרת תודה או תרגילי הכרת תודה, כדי לשפר את רווחת העובדים ואת שביעות הרצון בעבודה. שלישית, מנהיגים צריכים לדגמן הכרת תודה והכרה כלפי העובדים שלהם וליצור הזדמנויות לעובדים להביע הכרת תודה והכרה זה כלפי זה. לבסוף, ארגונים צריכים להיות מודעים לצרכים ולחוויות המגוונות של עובדיהם ולהשתמש בהתערבויות של הכרת תודה ככלי לקידום הכלה ושוויון.

זאת ועוד, לאחר סקירת מחקרים רבים על הכרת תודה בארגונים, ניכר כי להכרת תודה יש תפקיד משמעותי בשיפור רווחת העובדים, שביעות הרצון בעבודה וביצועים ארגוניים. המחקרים מראים שארגונים המטפחים תרבות של הכרת תודה והכרה חווים רמות נמוכות יותר של חרדה, שחיקה והתעללות, ורמות גבוהות יותר של ביצועי התאוששות שירות, שביעות רצון ומחויבות בעבודה.

אחת הדרכים לקדם הכרת תודה בארגונים היא על ידי יצירת תרבות של למידה מטעויות. תרבות ניהול שגיאות, המעודדת עובדים לדווח על טעויות וללמוד מטעויות, הוכחה כקשורה חיובית להכרת תודה וביצועי שחזור שירות. יתרה מכך, התערבויות הכרת תודה יכולות לעזור להגביר את תחושות ההכלה והגיוון, ולקדם מקום עבודה תומך ומכבד יותר.

למנהיגות יש חשיבות מכרעת גם בקידום תרבות של הכרת תודה. מנהיגים המביעים הכרת תודה והכרה כלפי עובדיהם יכולים לעורר אפקט אדווה של הכרת תודה ברחבי הארגון. מנהיגים יכולים גם לדגמן הכרת תודה והכרה כלפי העובדים שלהם וליצור הזדמנויות לעובדים להביע הכרת תודה והכרה זה כלפי זה.

התערבויות הכרת תודה, כגון יומני הכרת תודה או תרגילי הכרת תודה, הן דרך פשוטה אך יעילה לשפר את רווחת העובדים ושביעות הרצון מהעבודה. לדוגמה, יומן הכרת תודה יומי הוכח כמגביר את שביעות הרצון בעבודה ומפחית את הלחץ בעבודה. התערבויות הכרת תודה יכולות גם להגביר רגשות חיוביים, קשרים חברתיים והתנהגות אתית, מה שמוביל לתרבות ארגונית חיובית יותר.

לסיכום, קידום הכרת תודה במקום העבודה הוא היבט קריטי בשיפור רווחת העובדים והביצועים הארגוניים. ארגונים צריכים ליצור תרבות של למידה מטעויות, לטפח הכלה וגיוון, וליישם התערבויות הכרת תודה כדי לשפר את רווחת העובדים ושביעות הרצון מהעבודה. יתר על כן, למנהיגות תפקיד מכריע בקידום תרבות של הכרת תודה והכרה, מה שמעורר אפקט אדווה של הכרת תודה ברחבי הארגון. על ידי מתן עדיפות להכרת תודה, ארגונים יכולים ליצור תרבות מקום עבודה תומכת וחיובית יותר, מה שמוביל לרמות גבוהות יותר של הצלחה ארגונית.

בסך הכל, מחקרים אלה מדגישים את החשיבות של קידום הכרת תודה במקום העבודה כדי לשפר את רווחת העובדים, שביעות רצון בעבודה וביצועים ארגוניים. נושאים מרכזיים העולים ממחקרים אלה כוללים יצירת תרבות של למידה מטעויות, קידום הכלה וגיוון, יישום התערבויות הכרת תודה ומנהיגות. למנהיגים תפקיד מכריע בקידום תרבות של הכרת תודה והכרה, מה שמעורר אפקט אדווה של הכרת תודה ברחבי הארגון. על ידי מתן עדיפות להכרת תודה, ארגונים יכולים ליצור תרבות מקום עבודה תומכת וחיובית יותר, מה שמוביל לרמות גבוהות יותר של הצלחה ארגונית.

עוד בנושא...

המורשת המרגשת של תרגול התודה של דייוויד סטיינדל-ראסט
דייוויד שטיינדל-ראסט, דמות ידועה בתנועה העולמית לשיטות הכרת תודה, דגל זמן רב בכוח הטרנספורמטיבי של טיפוח הכרת תודה בחיי היומיום. מסעו, שחצה את תחומי המסורת...
ההשפעה העמוקה של הכרת תודה על המוח: עיבוד מעמיק והקשר ליומיום
הכרת תודה, המתוארת לעתים קרובות כהרגשה העמוקה והעקבית של הערכה או תודה, או תכונת אישיות הייתה נושא למחקרים מדעיים רבים המתמקדים בהשפעתה על רווחה. במקור...
הנפש הפצועה של הכרת התודה
הנפש פצועה. המילים בודדות. מתבלבלת עם כאב, וכעס, ובלבול. וחוזר. יש כאלו שנפשם לעד תבכה אובדן קרובים שנפשם מצולקת קהילות שליבן שרוט מבלים שגופם קפא....