הכרת תודה - חינוך ילדים ומשפחה להכרת תודה

להביא אותה הביתה: הכרת תודה בקרב ילדים, נוער ובמשפחה

רקע לחינוך של ילד מכיר תודה ביומיום

הכרת תודה היא רגש מורכב הכולל רגשות של הערכה, הכרת תודה ורצון להחזיר. יותר מכך – זהו מכפיל-כוח של דרך חיים ודרך התמודדות עם אתגרים. השאלה היא לא האם יש חשיבות לטיפוח  נטייה להכרת-תודה בקרב ילדים אלא איך ומתי אנחנו יכולים – כהורים –  לסייע להם לעצב את מערכות היחסים של ילדינו, לשפר את בריאותם הנפשית, ואפילו להגביר את שביעות הרצון הכללית שלהם מהחיים. בכל הנוגע לחינוך הילדים והמשפחה, להכרת תודה יש תפקיד קריטי בעיצוב הנוף הרגשי של צעירים. במאמר זה נסקור את המחקרים והפרקטיקות המומלצות כיצד לשלב הכרת תודה בחינוך ילדינו ובמשפחה. נושא מקיף זה מתכתב עם עבודות בתחום מדעי הכרת-התודה, במיוחד בתחום התפתחות הילד וחינוך. הנה כמה זויות לחשיבות הכרת תודה בחינוך הילדים ובמשפחה, בצד אספקת כמה רעיונות וטיפים מעשיים לטיפוח אורח חיים מכיר תודה בקרב ילדים ובני-נוער.

פרק 1: חשיבות טיפוח הכרת תודה בהתפתחות הילד

מספר מחקרים הראו כי הכרת תודה קשורה לתוצאות חיוביות בהתפתחות הילד. מחקר משנת 2012 שפורסם בכתב העת Journal of School Psychology מצא שילדים שחוו רמות גבוהות יותר של הכרת תודה הראו הצלחה אקדמית גדולה יותר, יחסים חברתיים טובים יותר ורמות גבוהות יותר של שביעות רצון מהחיים. המחקר נערך על ידי ג'אקומו בונו וג'פרי ג'יי פרוה, והוא התמקד בתלמידים בכיתות ה'-יב'. ברור שהכרת תודה היא יותר מסתם אמירת "תודה" כמנטרה הורית. זהו רגש הכרוך בהכרה והערכת ההיבטים החיוביים של חיינו, והכרה בתפקיד שאחרים ממלאים באושר שלנו. על פי מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Happiness Studies מאת Rash and Matsuba (2014), תרגול הכרת תודה קשור להגברת האושר ושביעות הרצון מהחיים. מחקרים אחרים הראו שתרגול הכרת תודה יכול להוביל לבריאות גופנית טובה יותר, שינה משופרת ולהפחתת הסימפטומים של דיכאון וחרדה.

פרק 2: הכרת תודה במשפחה

"כיצד הכרת תודה יכולה להועיל לילדך" מאת שרה מהוני, מגזין הורים (2019): מאמר זה מדגיש את היתרונות של הכרת תודה בהתפתחות החברתית והרגשית של ילדים, כולל הגברת האמפתיה, הפחתת התוקפנות ושיפור מערכות היחסים.

המשפחה היא המקור העיקרי לסוציאליזציה לילדים. זה המקום שבו ילדים לומדים לראשונה על רגשות ומערכות יחסים, וזה המקום שבו הם לומדים להביע הכרת תודה. מחקר משנת 2011 שפורסם בכתב העת Journal of Positive Psychology מצא שלהורים שהדגימו הכרת תודה היו ילדים מכירי תודה ושמחים יותר לאורך שנים. המחקר נערך על ידי כריסטינה מ. קארנס ורוברט א. אמונס. אותו ד"ר אמונס סוקר ב"היתרונות של הכרת תודה בחינוך ילדים" במגזין Greater Good (2014): מאמר זה דן ביתרונות של הכרת תודה בחינוך הילדים, לרבות רווחה פסיכולוגית תחושת מסוגלות, אינטראקציות חברתיות חיוביות והישגים אקדמיים מהותיים. המחבר מבסס את הגישה שהורים יכולים להוות "תירגול חי" הלכרת תודה בבית על ידי הבעת תודה והערכה, וכי מחנכים יכולים לשלב הכרת תודה בכיתה באמצעות פעילויות כגון יומני תודה ומכתבים.

כדי ללמד הכרת תודה במשפחה, הורים יכולים לעודד ילדים להביע הכרת תודה על ידי הדגמה ומישחוק עם ההורים מעבר לדרישת לנימוס בעת קבלת דבר-מה. בשלב הראשון פשוט להיות "זאת" בעצמם, על ידי הצבעה על אירועים חיוביים ביום שלהם ועל ידי דיון בדברים שהם אסירי תודה עליהם בארוחות משפחתיות. הורים יכולים גם לעודד ילדים לכתוב מכתבי תודה, לנהל יומן תודה ולבצע מעשי חסד עבור אחרים.

במסגרת המשפחתית ניתן להביע הכרת תודה באמצעות פעולות פשוטות, כמו הבעת הערכה זה לזה. ניתן לטפח את זה גם באמצעות תרגולים מכוונים יותר, כגון צנצנת הכרת הטוב (בגיל צעיר) או כתיבת מכתבי תודה. המפורסם מכולם – ניהול יומן הכרת תודה או שיתוף בהבעת הכרת תודה כמשפחה במפגש יומי. מחקר שנערך על ידי Froh, Sefick ו-Emons (2008) מצא שילדים שתרגלו באופן קבוע הכרת תודה היו יותר אופטימיים ומרוצים מחייהם.

פרק 3: הכרת תודה בחינוך ילדים

בחינוך ילדים ניתן לשלב הכרת תודה בתכנית הלימודים באמצעות פעילויות המעודדות הרהור על חוויות חיוביות ורגשות הכרת תודה. מחקר של Froh ועמיתיו (2010) מצביע על כך שהתערבויות המטפחות הכרת תודה אצל ילדים יכולות להוביל להגברת רגשות חיוביים, סיפוק רב יותר מהחיים ויחסים חברתיים חיוביים יותר. התערבויות אלו יכולות לכלול פעילויות כגון כתיבת מכתבי תודה, ביקורי תודה ויומני הכרת תודה.

דוגמנות הורים של הורים קאה-מודל ומנהלי הורות כמנבאים להכרת תודה בילדים: מחקר זה, שפורסם בכתב העת לפסיכולוגיה חיובית בשנת 2016, גילו כי הורים שעיצבו הכרת תודה ותרגלו התנהגויות הורות משפרות הכרת תודה היו ילדים שהיו בעלי סיכוי גבוה יותר לבטא הכרת תודה וניסיון רגשות חיוביים. המחקר עולה כי ההורים יכולים למלא תפקיד חשוב בטיפוח הכרת תודה בילדיהם.

הכרת תודה בילדים צעירים: פיתוח, הערכה והתערבות מבוססת בית ספר: מחקר זה, שפורסם בפורום פסיכולוגיה בבית הספר בשנת 2019, בחן את התפתחות הכרת תודה בילדים צעירים והשפעת התערבות הכרת תודה על בית הספר על רווחתם הרגשית של הילדים ו המחקר מצא כי ההתערבות הובילה לעלייה בהשפעה חיובית וירידות בהשפעה השלילית בקרב הילדים המשתתפים, והדגישה את היתרונות הפוטנציאליים של שילוב הכרת תודה בתוכניות הלימודים בבית הספר.

הכרת תודה ורווחת בית הספר בקרב מתבגרים: התפקיד המתווך של צרכים פסיכולוגיים בסיסיים: מחקר זה, שפורסם בכתב העת Journal of Happess Lister מערכת יחסים זו. המחקר מצא כי הכרת תודה קשורה באופן חיובי לרווחת בית הספר וכי קשר זה תווך בחלקו על ידי שביעות הרצון של צרכים פסיכולוגיים בסיסיים, כמו אוטונומיה וקשרים. המחקר עולה כי התערבויות הכרת תודה עשויות להוות כלי שימושי לקידום רווחת המתבגרים במסגרות בית הספר.

פרק 4: השפעת הכרת תודה על צעירים וחיי חברה

הכרת תודה ממשיכה למלא תפקיד מכריע בחייהם של מבוגרים צעירים, במיוחד בקשרים החברתיים ובמערכות היחסים שלהם. על פי מחקר של Algoe and Haidt (2009), הבעת הכרת תודה כלפי חבר/תלמיד יכולה להוביל להגברת תחושות האהבה והחיבור, תוך חיזוק הקשר. בנוסף, תרגול הכרת תודה במסגרות חברתיות יכול לקדם אינטראקציות חברתיות חיוביות, וליצור קהילה הרמונית ומחוברת יותר.

הכרת תודה ורווחה: סקירה ושילוב תיאורטי" מאת Wood, Froh ו- Geraghty (2010): מאמר זה בוחן את הקשר בין הכרת תודה לרווחה ומספק הוכחות לכך שהכרת תודה קשורה לתמיכה חברתית רבה יותר בגיל ילדות מאוחרת ובני-נוער, תמיכה מוגברת זו מייצרת ליחיד השפעה חיובית והפחתת השפעה שלילית. הכותבים מציעים כי הכרת תודה עשויה להיות כלי חשוב לקידום רווחה ואינטראקציות חברתיות חיוביות בקרב מבוגרים צעירים.

"השפעת התערבויות הכרת תודה על ילדים ובני נוער: סקירה שיטתית של ניסויים אקראיים מבוקרים" מאת Layous and Lyubomirsky (2014): סקירה שיטתית זו של מחקרים אקראיים מבוקרים בוחנת את ההשפעה של התערבויות הכרת תודה על ילדים ובני נוער. הסקירה מצאה שהתערבויות הכרת תודה יכולות להוביל להשפעה חיובית מוגברת ולירידה של השפעה שלילית, כמו גם לשיפורים ביחסים חברתיים וביצועים אקדמיים. המחברים מציעים שהתערבויות הכרת תודה עשויות להיות כלי מבטיח לקידום רווחה ואינטראקציות חברתיות חיוביות בקרב ילדים ובני נוער.

"ההשפעות של התערבות הכרת תודה בבית ספר על האקלים הבית ספרי ורווחת התלמידים" מאת פרוה, קשדן, אוז'מקובסקי ומילר (2009): מחקר זה בוחן את ההשפעות של התערבות בית ספרית הכרת תודה על האקלים הבית ספרי וטובת התלמידים -להיות. ההתערבות כללה תלמידי כיתות ג'-יב' ניהול יומן הכרת תודה במשך שבועיים. התוצאות מצביעות על כך שהתערבות הכרת תודה הובילה לשיפורים באקלים בית הספר, כולל תחושת שייכות רבה יותר לבית הספר ויחסים חיוביים יותר עם מורים. ההתערבות הובילה גם להגברת ההשפעה החיובית ולירידה בהשפעה השלילית בקרב התלמידים. המחקר מדגיש את הפוטנציאל של התערבויות הכרת תודה בבתי ספר לקידום אינטראקציות חברתיות חיוביות וקשרים בין ילדים ובני נוער.

פרק 5: ילדים ובני נוער: חשיבות הכרת תודה לבריאות נפשית ופיזית

אצל ילדים ובני נוער, הכרת תודה יכולה לקדם רווחה נפשית ופיזית. מחקר של Bono, Emmons, and McCullough (2004) מצא כי תרגול הכרת תודה יכול להוביל לפחות תסמינים של מחלה, רמות גבוהות יותר של פעילות גופנית והגברת הרווחה הכללית. בנוסף, תרגול הכרת תודה יכול גם לעזור לצעירים להתמודד עם מצבים קשים, כמו בריונות או לחץ חברתי, ולהגביר את החוסן.

"תפקיד הכרת התודה בפיתוח תמיכה חברתית, מתח ודיכאון: שני מחקרים אורך" מאת Korb et al. (2017): מחקר זה בוחן את הקשר בין הכרת תודה ותמיכה חברתית, מתח ודיכאון אצל מתבגרים. התוצאות מצביעות על כך שהכרת תודה קשורה לתמיכה חברתית גדולה יותר ולרמות נמוכות יותר של מתח ודיכאון, מה שמדגיש את הפוטנציאל של התערבויות הכרת תודה לקידום בריאות נפשית חיובית אצל מתבגרים.

מיטיבה לתאר זאת קייטי הארלי, Psychology Today "למה הכרת תודה היא חשובה לילדים" (2017): זו דנה בחשיבותה של הכרת תודה ברווחה הרגשית של הילדים ובהתפתחותם החברתית. המחבר מציע שהורים יכולים לדגמן הכרת תודה על ידי תרגול טקסי הכרת תודה יומיומיים (לוח על הקיר, צנצנת הכרת תודה, תרגול הערכה משתף עם ילדיהם, כגון שיתוף במה שהם אסירי תודה על שולחן האוכל).

פרק 6: התערבויות הכרת תודה לילדים וצעירים

בכל פרק משולבות תירגולות מיושמות של הכרת-תודה. על מנת לטפח הכרת תודה אצל ילדים ומבוגרים צעירים, ישנן מספר התערבויות ופרקטיקות מומלצות שניתן להביא לחיי היומיום. כן זה הרעיון – מחקרית ותודעתית אנו מדברים על הצורך בתירגול או עשייה יומיומית. אלה כוללים ניהול יומן הכרת תודה, הבעת תודה באמצעות מכתבי תודה או מכתבים, תרגול הכרת תודה ועיסוק במעשי חסד. מחקר של Emmons and McCullough (2003) מצא שאנשים שתרגלו התערבויות הכרת תודה חוו רווחה ורגשות חיוביים יותר. ההתערבויות הפופולריות ביותר הן סופרים 3 שלושה דברים טובים לפני השינה ובכלל על בסיס יומיומי, (ילדים עצמאית או/ו עם ההורה יכולים לטפח הכרת תודה על ידי הרהור בשלושה דברים טובים שקרו להם במהלך היום, כמו בילוי עם אדם אהוב, קבלת מחמאה, עשייה חברתית או השגת מטרה) – כמו גם עליהם פירטנו לעיל, דוגמת יומן הכרת תודה, מכתב תודה לחבר.ה או בן-משפחה, צנצנת הכרת תודה, אבני הכרת תודה, הכרת תודה א'-ז, הכרת תודה.

לסיכום, להכרת תודה יש את הכוח לשנות את חיינו, מהאופן שבו אנו רואים את העולם ועד לאופן שבו אנו מתקשרים עם אחרים. על ידי טיפוח תרבות של הכרת תודה במשפחה ובחינוך הילדים, נוכל לעזור ליצור חברה חיובית, מחוברת ומודעת אישית וחברתית יותר. חשוב לזכור שתרגול הכרת תודה אינו רק אמירת "תודה", אלא טיפוח תחושת הערכה עמוקה לדברים הטובים בחיינו, והדרך היא כמעט תמיד מתחילה אצלנו כהורים ב"נאה דורש – נאה מקיים" ויותר מכך "נאה מהווה דוגמא".

עוד בנושא...

כיוונון הכרת התודה: כלי שימושי לאתחל מחדש את היום גם בימים של ירידה במצב רוח ואפילו בבאסה ודיכאון.
האם הפרקטיקה, העבודה היומיומית של טיפוח מכוון, מתמיד (כמעט אמוני) של הכרת תודה ברמה יומית עובדת? אני עונה על זה לעצמי בעצמי בשאלה אחרת: האם...
היה טוב ולא ידענו כמה
המשפט שלך היכה בי. הולך איתי כל יום בימים באחרונים "היה טוב ולא ידענו כמה..". שלחתי לילדים, לליאת. ביקשתי שיעצרו דקה. 4 חודשים אחורה בזמן, שנסענו דרומה,...
מהי הכרת תודה? כפיות טובה מספקת את התשובה (חלק ראשון)
העיסוק של ימינו ב"הכרת תודה" מתעלם במידה רבה מההיפך שלה – להיות כפוי טובה. כתוצאה מכך, הכרת תודה כבר אינה ניתנת להפרדה ממבנים כגון הערכה...