נקודת האיזון של האושר
אם נסתכל מתחת למכסה מנוע האנושי שלנו נגלה שאנחנו מכונה אנושית משומנת. מה שמרגש אותנו ועושה אותנו מאושרים עכשיו – המכונית החדשה, מקום עבודה חדש שאליו התקבלנו, בן-זוג שעליו חלמנו, או הצלחה שהילד שלנו זוכה לה – כל אלו, משתכחים מהר מאוד ואנו חוזרים ל"רגיל שלנו". בדרך כלל לטרדות היומיום, לדאגות ואפילו תלונות. רמות האושר שלנו שעלו כתוצאה מנסיבות "משמחות" מתעמעמות עם הזמן …יש לנו, כבני אדם, נקודת איזון גנטית של אושר ואנו חוזרים אליה. לנטייה פיזיולוגית אנו קוראים נקודת ההסתגלות ההדוניסטית. במילים אחרות, הדעה הרווחת היא שיש אנשים שהם באופן טבעי מאושרים יותר ויש את אלו הממורמרים באופן טבעי. האם זה מי שאנחנו וזהו זה?
אם כך בואו ננסה לראות מה אומרים על כך האנשים שעובדים במקום העבודה הטוב בעולם – גוגל. מה יגידו כל כך ה"גוגלרס" שכבר התרגלו לארגון הכי נחשק? האם העובדים הללו של גוגל מאושרים יותר ומצליחים לשמר את רמות האושר וכיצד זה מתחבר לשיחה על הכרת תודה?
הנשק הסודי לאושר במקום העבודה
צוות אנליטים מחטיבת אנשי תפעול של גוגל מצא לאחרונה כי להיות אדם מכיר תודה – ולבטא את הכרת התודה -. עשוי להיות הנשק הסודי לאושר במקום העבודה, ויותר מכך – לבלום את המבוך של כפיות טובה או הרגל, שיכול לבוא עם שגרה.
אין זה יהיה מפתיע ש Nooglers (עובדי Google החדשים) שמתחילים את עבודתם, הם מלאי תקווה ואופטימיות. עם זאת אמרנו שבממוצע מגמות ההתרגשות נוטה כלפי מטה לאורך זמן. אחת האמירות השכיחות שרצות בקרב העובדים, כאשר הם פוגשים את הטירונים החדשים במקום העובדה ושואלים לשלומם היא כי: "הם לעולם לא יהיו מאושרים יותר כאן מאשר ביום הראשון שלהם. זה הכל בירידה משם!"
אבל מסתבר שבגוגל קיימת נטייה להישאר ברמות אושר גבוהות ממקום העבודה. מחקרי עמדות עובדים (מחקרי מחוברות עדכניים בגוגל), מגלים כי עובדים שמזהים את עצמם כיותר מכירי תודה, הם במידה רבה מחוסנים ברמה גבוהה יותר להשפעות הקבועות של הירידה בשביעות רצון. עובדי גוגל נשארים מאושרים (שמחים) יותר, ממקום העבודה ובכלל, ולזמן ארוך יותר.
נראה כי תרגול תחושה של הכרת תודה (טיפוח אורח חיים של הכרת-תודה) מסייע לעובדי גוגל (Googlers) לסטות מהנטייה הקבועה להתרגל לדברים טובים, כי הם עוצרים פשוט להיות מכירי תודה דרך תרגולות קבועות.
המומחה למדעי אושר שון אקור (Shawn Achor), נושא הרצאה בתחום באחת מסדנאות ההעשרה הפנימיות של גוגל rework ומסביר: "אתה לא רק הגנים שלך ואת הסביבה שלך … אושר יכול להיות בחירה. אבל זה בחירה שאנחנו יכולים להשפיע באמצעות הארגונים שלנו. וכאשר אנו עושים זאת, הוא הופך להיות היתרון התחרותי הגדול ביותר במשק המודרני".
האם יש תרגולת להכרת תודה?
האם שואלים את שון מה המרשם? הרי שהוא ממליץ: "קח שתי דקות בכל יום כדי להביע את הכרת התודה שלך"
התרגולת המסורתית של שון ואחרים היא ההמלצה: רשמו שלושה דברים חדשים שאתה מכיר טוב, או בלו עם עצמכם 2 דקות ביום בהודיה ספציפית לאדם או לדברים שקרו לכם או שזיהיתם בחייכם. ותתחייבו להתחיל לעשות את זה לפחות 21 יום. אחד הרעיונות הוא לעשות זאת במיילים. שיתוף האימייל הוא מעגל קסמים חיובי. פתאום אתה מגלה שאתה מוקף בקשרים חברתיים עמוקים, שתורמים לך בחווית העבודה היומיומית, ובחיים בכלל…רמת ההבנה שאתה מגלה שאתה מוקף בקשרים חברתיים, היא חיזוי של של רמת האושר בארגונים.
הכרת תודה יוצרת שרשרת פעולה: ככל שאתה כיחיד ואנשים סביבך מביעים הכרת התודה (ונתפסים כאנשים מכירי תודה), אתם יותר מרוצים. אתם לא תקועים כמו "אנשים עצובים" או "אנשים מאושרים". יש לנו בחירה.
והבחירה היא האם להיות אדם כזה שעובד על לפתח את הכרת התודה ביומיום.
=======
* מחקרי מחוברות (Engagement) הינם מחקר גוגל שמקורם במחקר gDNA בארגון, מחקר מרצון, לאורך זמן של עובדי גוגל הנוכחיים ועובדי וגוגל לשעבר שעונים על סקר פעמים בשנה במגוון רחב של נושאים. הסקר עצמו בנוי על שאלות מתוקפות מדעית וסולמות מדידה אשר ייעודם למדוד שביעות רצון כללית ועמדות אחרות. המחקר כולל שאלות אודות תכונות שהן כמו אישיות; מאפיינים משתנים, כמו עמדות על התרבות, פרויקטי עבודה, מנהלים ועמיתים לעבודה.